VFR vliegen met de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter.

 

 

Een van de favoriete vliegtuigen, binnen de FsFan Voorschoten gemeenschap, om VFR vluchten te maken is de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. Het vliegtuig is in werkelijkheid uitgerust om 19 passagiers te vervoeren, heeft een vast landingsgestel, twee Pratt & Whitney turbo motoren en heeft zich in de wereld bewezen als een zeer rigide machine die wel een stootje kan hebben. De maximale vliegsnelheid ligt rond de 170 knots maar het meest interessante is dat de overtrek snelheid, of te wel de stall speed, slechts 58 knots is. Dit maakt het natuurlijk heel comfortabel om landingen op zeer kleine vliegveldjes te maken. Daarnaast is het vliegbereik toch nog ruim 1450 km of 799 nm. Dus ideaal om als VFR vlieger overal in onze virtuele wereld allerlei tochten te maken en ons niet echt te hoeven storen aan de landingsbaan condities. Daarnaast zijn de vliegeigenschappen ook uitermate piloot vriendelijk en is de machine, zoals men dat zegt, zeer vergevingsgezind mocht er toch een verkeerde handeling verricht worden. Vliegvelden als op het eiland Saba of Saint-Barthélemy in het Caribisch gebied of Lukla Tenzing-Hillary in Nepal zij dagelijkse kost voor deze machine.

 

Voor jou als VFR vlieger zijn er een aantal payware Twin Otters op de markt, maar ook een zeer goede freeware uitvoering die door Premier Aircraft Models wordt aangeboden. Deze is geschikt voor alle flightsim software met een uitzondering waar het bedienen van VC schakelaars in de Prepar3D software betreft. Maar al deze functies zijn op te roepen in separate panelen.

 

Het is dit model welk beschikbaar is in het FsFan kleurenschema en wat voor belangstellende verkrijgbaar is op onze clubdagen. Het vliegtuig is voorzien van een virtuele cockpit maar heeft ook een 2D cockpit waar eventueel als  2de piloot mee gevlogen kan worden. Daarnaast is er ook een 2D cockpit paneel beschikbaar om presentatie op een drietal schermen mogelijk te maken waarbij zowel de captain als second officer positie in beeld is.